Introductieweek Gallaudet University - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marlies Brokking - WaarBenJij.nu Introductieweek Gallaudet University - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marlies Brokking - WaarBenJij.nu

Introductieweek Gallaudet University

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

19 September 2014 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hier eindelijk een eerste üpdate van mijn belevenissen:) Afgelopen weken waren erg druk met al die nieuwe (leuke) dingen en indrukken. En ook met huiswerk;) Nu heb ik mijn draai een beetje gevonden.

Op zaterdag 16 augustus, een paar dagen na mijn aankomst, ben ik met Annet en Lemar naar Washingtonian Center geweest. Een gezellige plek met leuke winkeltjes, restaurants, park, prachtig boulevard langs meer en enkele attracties voor kinderen. We hebben daar een uurtje gewaterfietst (zie foto). In het begin stond ik raar op te kijken dat zelfs ook volwassenen een zwemvest aan moeten doen. Maar dat is eenmaal één van regels in Amerika! Daarna hebben we lekker geluncht in een restaurant.

Op maandag is de dag aangebroken waarop mijn studentenleven aan Gallaudet University echt gaat beginnen. Bij de aankomst kreeg ik mijn Gallaudet ID-pas met mijn foto erop. Daarmee krijg ik toegang tot mijn dorm (het gebouw waar ik slaap). Met die pas kan ik ook mijn maaltijd mee betalen in het restaurant in de campus. Gallaudet University heeft in totaal 6 dorms. Ik slaap in het dorm ‘Benson Hall’ met allemaal eerstejaars Amerikaanse studenten tussen 18 – 22 jaar oud. Mijn kamergenote is gelukkig aardig. Zij heet Deborah, oftewel Nneka, en komt uit New York City. Mijn kamer is op 5e verdieping met prachtig uitzicht! (zie foto). Elke verdieping heeft een aparte gang voor zowel jongens als meiden. In de kelder zijn er wasmachines en drogers aanwezig. In dit gebouw slapen 235 personen. Per gang zijn er twee gezamenlijke badkamers met elk 2 wc’s, 2 douches en 2 wastafels. Mijn dorm is het enige alcoholvrij gebouw, aangezien hier alcohol toegestaan is voor personen boven 21 jaar oud. De balie in de hal van het dorm is 24 uur/7 dagen bemand! Je kunt naar de balie gaan als je vragen hebt of als je sleutel in je kamer hebt achtergelaten. Ook heeft elke verdieping een contactpersoon bij wie je terecht kunt voor allerlei zaken met betrekking tot dorm.

Volgende dag op dinsdag heb ik een introductiedag alleen voor nieuwe internationale studenten. We hebben onder andere informatie gekregen over de regels en verplichtingen met betrekking tot het geldig houden van visum. Hier zijn overal volop regels in Amerika en Gallaudet University. Over het algemeen is Amerika erg streng bij overtredingen van regels. Als je een regel van visum overtreedt, word je uit het land gegooid. Niets wordt door de vingers gezien. Een aparte regel van Gallaudet vond ik dat iemand die mij op de computer wil helpen niet zelf mijn muis mag besturen. Hij mag enkel aanwijzen wat ik moet doen. Als hij dit regel overtreedt, wordt hij zwaar bestraft. Het idee is namelijk dat hij anders allerlei dingen op mijn computer kan doen. Al die regels staan in het handboek van Gallaudet University. Bijvoorbeeld het gebruikshandleiding van het strijkijzer is erg lang in Amerika. Weet je waarom? Als het klant zich bezeert of er iets met het strijkijzer gebeurt, kan het bedrijf niet aansprakelijk gesteld worden dat dit punt niet in de gebruikshandleiding staat. Wij als internationale groep heeft een bijnaam bedacht: Only in America (OIA). Dat is als iets typisch Amerikaans is (wat wij eigenlijk apart vinden:P).

Volgende dag op woensdag zijn introductiedagen aangebroken voor alle nieuwe studenten. Het duurt van woensdag tot en met zaterdag. Op elke moment van de dag was iets gepland, ik zal een paar dingen vertellen. Anders wordt het te veel om te lezen;)
Woensdagmiddag kregen wij een pep talk, waarbij wij verwelkomd waren
door iemand verkleed in Bisonpak als mascotte van Gallaudet University. Grappig om te zien! In totaal zijn er 270 nieuwe studenten, van wie sommigen uit andere universiteit kwamen. Zij voelen zich daar eenzaam en stappen over naar Gallaudet. Gallaudet heeft eigen president en first lady! Zij zijn beiden doof. De president heeft daarna een BBQ georganiseerd in zijn enorme tuin. Alle nieuwe studenten passen in zijn tuin!;) Echter, precies op dat moment regent enorm hard. Ik was helemaal doorweekt en het eten was nat en koud;) Avonds was er een feest en ik heb kennisgemaakt met veel mensen. Typisch Amerikaans is dat er avonds laat op feest pizza’s worden besteld en geserveerd!

Volgende dag op donderdag kreeg ik presentaties over allerlei onderwerpen.
1) Over ons -> centraal staat dat er geen oordelen van belang zijn met betrekking tot diverse rassen, maar gelijkwaardigheid. Hoe je met de ander omgaat, krijg je het terug, bijvoorbeeld respect. In Amerika wordt erg gericht op gelijkwaardigheid, hier zijn namelijk veel mensen met verschillende culturele achtergrond, zoals Afrikaans Amerikanen (vanwege voormalige koloniën hier) en Latino mensen (vanwege immigranten uit Mexico of andere omringende landen).
2) Seksueel wangedrag -> wij kregen een filmpje te zien over wat effectief instemming om seks te hebben inhoudt. Hier waren in afgelopen jaren namelijk incidenten van ongewenst seks / seksueel handelingen. Belangrijk is dat beide personen allebei instemmen om seks te hebben. Ook zijn er voorbeelden vertoond wat GEEN effectief instemming is. Als alcohol of drugs in het spel staat, is dat geen effectieve instemming, want alcohol vertraagt besluitvorming. Als het antwoord van andere persoon vaag is (net als stoplicht geel), dan wordt hier gezegd: NIET doen (beter stoppen dan door rood gaan). Hier kan men enorme problemen krijgen als het toch ongewenst voor andere persoon blijkt te zijn om seks te hebben.
3) Afdeling van Publieke Veiligheid -> een politieman benadrukt dat het belangrijk is dat wij veilig voelen op de campus. Gallaudet University heeft eigen politiemensen in de dienst (alhoewel zonder wapens;)). Zij hebben camerabeelden op diverse plekken in de campus en voeren ook alcoholcontroles uit. Zij mogen ook arrestaties verrichten. Een opmerkelijk feit vond ik dat als je alleen in het gebouw op de campus bent, terwijl buiten al donker is, dat je contact kunt opnemen met de politieafdeling. Dan komt ze af en toe bij je kijken of het alles goed is. Ook als je niet alleen in het donker in de campus durft lopen, kun je politie vragen of zij je in hun auto wilt vervoeren. Zij doen echt alles om je veilig te laten voelen!

Avonds kregen wij gratis ijs. Het ijs is hier in Amerika echt overheerlijk, zo lekker heb ik nog nooit geproefd:) De smaken zijn onder andere cookie cream en banana cream.

Volgende dag op vrijdag hebben wij een groepsfoto gemaakt. Middags zijn wij naar het museum geweest. Het was erg leuk om meer over de geschiedenis van Amerikaans indianen te weten (zie foto). Hier zijn alle musea gratis!
Vrijdagavond was er een loterij. Degenen die naar alle activiteiten van de introductieweek is geweest (een boekje vol met stempels) hebben een kans om het Ipad te winnen. En mijn naam is eruit getrokken! Ik kon in het begin niet geloven dat ik het gewonnen heb. Nu heb ik veel plezier met mijn Ipad:).

Volgende dag op zaterdag gingen wij naar Six Flags!!! Het was slechts 30 minuten rijden. Het is erg groot met veel achtbanen en zelfs een waterpark. Heerlijk is dat er nergens een rij staat voor een achtbaan. Hele dag trek ik met een leuk groepje met 4 andere meiden op. Alleen wel jammer dat middags hele tijd erg hard regent. Gelukkig hebben wij ochtends al erg veel gedaan. Kortom, het was erg gaaf dag.

Algemene informatie:
De daglengte is hier korter dan in Nederland. Het is avonds namelijk eerder donker en ‘s ochtends komt de zon later op. Hoewel het weer lijkt tropisch hier in de eerste weken. Elke dag tussen 30 – 35 graden met soms uitschieters naar 36/37 graden. En dat in september! Nu is het gemiddeld 25 – 30 graden, maar avonds koelt het erg af. Hoge temperatuur is beter te begrijpen als je kijkt naar de breedtegraden van de aarde. Dan kun je zien dat Washington DC op hetzelfde breedtegraad ligt als Zuid-Spanje! Maar gelukkig is er overal binnen airco aanwezig!

(ps: volgende üpdate komt binnenkort)

  • 19 September 2014 - 10:10

    Leanne:

    Heel erg leuk om te lezen, en eindelijk wat van je te horen! ;)
    Het klinkt heel leuk allemaal, fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Mis je Paulus en je familie al?

    Liefs en heel veel plezier!!

  • 19 September 2014 - 10:14

    Peter & Corine:

    Hallo Marlies,

    Echt gaaf van jouw blog en foto's! Leuk om te lezen van je geweldige ervaring in Amerika!
    We wensen jou veel succes, zegen en plezier in Amerika toe! :)

    Groetjes,
    Peter & Corine

  • 19 September 2014 - 10:21

    Delina:

    Hoi Marlies,

    Eindelijk weer een blog van je! Ik zat daar al een poosje op te wachten;)
    Wat een leuke introductieweek heb je gehad! En ook nog naar Six Flags!
    Fijn dat je je draai daar een beetje gevonden hebt!

    Nu ben je echt begonnen met de studie:)
    Welke modules volg je daar?

    Succes en geniet er van!

    Liefs, Delina

  • 20 September 2014 - 12:39

    Angelique:

    Ha Marlies,

    Gaaf dat je iPad gewonnen hebt, een leuke begin van je avontuur. Wat maak je al veel mee zeg, wel echt super leuk!

    Ik ben al benieuwd naar je volgende belevenissen.

    Enjoy of it!

    Liefs,
    Angelique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Van augustus 2014 tot en met mei 2015 ga ik vakken volgen bij Gallaudet University te Verenigde Staten. Gallaudet University is de enige dove universiteit ter wereld! Daar komen ongeveer 1000 studenten uit diverse landen studeren. Het lijkt me een verrijkende ervaring voor mijn Engelse taalvaardigheden en mijn persoonlijke ontwikkeling om met andere studenten uit andere landen en culturen om te gaan.

Actief sinds 11 Aug. 2014
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 7289

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2014 - 15 Mei 2015

Studeren aan Gallaudet University

Landen bezocht: